5 مه 2022- ادرار می تواند بیانگر اطلاعات مهم و بسیاری در مورد سلامت یک فرد باشد. اما پزشکان در حال حاضر راه مناسب یا سریعی برای ردیابی غلظت ترکیبات مهم در ادرار بیماران خود ندارند. اکنون، محققان در مقاله ای در ACS Applied Nano Materials از طراحی یک حسگر انعطاف‌پذیر خبر داده اند که در پوشک قرار می‌گیرد و می تواند اجزای متعدد ادرار را اندازه‌گیری می‌کند و  نتایج را از طریق بلوتوث به اشتراک بگذارد، تا تجزیه و تحلیل‌هایی را در مورد بی‌اختیاری ادراری، ادرار سالمندان یا نوزادان در زمان واقعی ارائه دهد.

غلظت برخی از ترکیبات در ادرار می تواند اطلاعاتی در مورد بسیاری از شرایط مختلف از جمله بیماری کلیوی، عفونت های دستگاه ادراری و کمبود الکترولیت ها ارائه دهد. اگرچه بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، سطح گلوکز خود را با آزمایش خون کنترل می کنند، سطح گلوکز در ادرار آنها نیز می تواند افزایش یا کاهش قند خون را نشان دهد. با این حال، برای تجزیه و تحلیل ادرار، پزشکان معمولاً باید در خواست آزمایش ادرار را به آزمایشگاه بیمارستان ارسال کنند، که معمولا زمان بر است، یا از نوارهای تست کاغذی استفاده کنند که حساسیت بالایی ندارند. هیچ‌کدام از این سیستم‌ها نمی‌توانند تحلیل‌های سریع و دقیقی از محتویات ادرار بیمار در کنار تخت او ارائه دهند. برخی از محققان دستگاه‌های پوشیدنی را برای نظارت بر نشانگرهای سلامتی مانند الکترولیت و قند موجود در عرق بررسی کرده‌اند. بهمین دلیل، دکتر Xi Xie، دکترHui-Jiun Chen  و همکارانشان می‌خواستند نوع مشابهی از دستگاه‌های پوشیدنی را طراحی کنند که بتواند به دقت و با حساسیت کافی، غلظت چندین نشانگر سلامت را در ادرار اندازه‌گیری کند و نتایج را در زمان واقعی به ارائه‌دهندگان مراقبتهای بهداشتی، ارسال کند.

محققان ابتدا یک صفحه ی انعطاف پذیر حاوی پنج الکترود به اندازه یک سکه ی 25 سنتی ساختند، که به طور خاص برای تشخیص یون‌های پتاسیم، یون‌های سدیم، پراکسید هیدروژن، اسید اوریک یا گلوکز طراحی شده بودند که نشانگرهای زیستی برای بیماریهای مختلف هستند. سپس آن را به یک برد حاوی مدار، که دارای یک ماژول بلوتوث و یک باتری لیتیوم یونی به عنوان منبع تغذیه بود، وصل کردند. هنگامی که آرایه در معرض نمونه های ادرار سه داوطلب قرار گرفت، همانند یک سیستم آزمایش ادرار تجاری عمل کرد. هنگامیکه محققان این آرایه را در پوشک قرار داده و ادرار را وارد پوشک کردند،  سیگنال‌های قابل خوانشی را از نشانگرهای زیستی، دریافت کردند. با این حال، آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که در یک محیط واقعی، جایی که پوشک‌های خشک به آرامی با ادرار اشباع می‌شوند، این آرایه از الکترودها، باید چندین اندازه‌گیری را انجام دهند تا خوانش‌های پایدار نهایی را ارائه دهند. به گفته محققان، با بهینه سازی بیشتر، این پوشک هوشمند می تواند راهی برای ارائه آزمایش سریع و بدون درد ادرار با فناوری دستگاه های پوشیدنی باشد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220505/e28098Smarte28099-diaper-could-provide-painless-and-quick-bedside-urinalyses.aspx